تبلیغات ( آگهی )

Home  /  مطالب عمومی  /  ترفیع و تشویق  /  تبلیغات ( آگهی )

آگهی ،معرفی غیر شخصی(توضیح دادن به یک جمع) یک محصول یا خدمت از طریق رسانه های مختلف(رسانه های جمعی) توسط مجموعه یا شخص تولید کننده(ارائه دهنده )محصولات (خدمات) با پرداخت بهای آن انجام می شود .
متاسفانه تبلیغات با وجود پیشرفت و تحولی که در سراسر دنیا داشته است ولی کماکان در ایران مفهوم قابل درکی نیست و حتی بسیاری از افراد جامعه تبلیغات را با بازاریابی یکی قلمداد می کنند . آگهی یک علم واسطه است و شخصی که عهده دار سمت تبلیغ است باید در زمینه روانشناسی ،جامعه شناسی ، اقتصاد ،موسیقی ، ادبیات ، نقاشی ، گرافیک و روانشناسی رنگ خود را تقویت کند تا بتواند تبلیغی را طرح ریزی کند که یار و پشتیبان فروش مجموعه باشد .
ولی در ایران معمولا افرادی که نقش تبلیغات را دارند درک درستی از شناخت رنگ، متن، روانشناختی و توازن صدا و تصویر ندارند کهئ نتیجه آ« را در تبلیغات تلویزیون و تبلیغات سطح شهرها میبینم که خالی از هنر و علم و ذوق است .با این وجود تبلیغات دنیای ماورایی و دست نیافتنی نیست و می توان با کمی مطالعه و دقت یک تبلیغ کارا و تاثیر گذار را طراحی کرد . 

 چند گام مهم را در طراحی و ساخت یک تبلیغ کارا :

 

گام نخست : مشخص کردن هدف آگهی ، یعنی تعیین کردن اینکه آگهی باید چه تاثیری بر مشتری بگذارد :
1) ترغیب کننده
2) یادآوری کننده
3) آگاه کننده
گام دوم :
تعیین بودجه آگهی

گام سوم : تصمیم گیری در موردپیام
1) تهیه پیام ( تعیین نوع پیام) پیام تلویزیونی
2) انتخاب پیام (تعیین متن پیام یعنی چه بگوییم) تعیین صحبتها،تصاوی و موزیک متن و اشخاص
3)اجرای پیام ( چگونه گفتن پیام یا لحن پیام) سبکی و یا حالتی که پیام را ارائه بدهیم

گام چهارم : رسانه ای که باید پیام را پخش کن .
3 مرحله دارد .
الف] پیام باید به چند نفر از جامعه + برای هر نفر چند بار در زمان تعیین شده تکرار شود
ب] انتخاب یک یا چند رسانه ( مثلا : پخش از طریق شبکه مستند + شبکه نمایش)
ج] زمانبندی پخش آگهی از رسانه مورد نظر ( چه ماه ها و یا فصل هایی پخش شود )

گام آخر : ارزیابی کنیم که آگهی مطالب را به خوبی ابلاغ کرده است یا نه + ارزیابی کنیم که پخش آگهی چه تاثیری بر فروش گذاشته است .

 ( با این کهروشهای تبلغ متنوع تر شده ولی  کماکان آگهی چاپی در کشور ما بیشترین کاربرد را دارند .)

انواع تبلیغات چاپی

انواع روش های تبلیغات چاپی

تبلیغات چاپی در گذشته یکی از مهم‌ترین ابزار در دستان صنعت  آگهی بود اما امروز با وجود فناوری‌های گوناگون، تبلیغات چاپی کمی عقب‌نشینی کرده است. تنها موضوعی که همچنان باعث اثرگذاری تبلیغات چاپی می‌شود، تمایز و تفاوت آن است.

اگر تبلیغات چاپی برای هر محصول به شکلی متفاوت و چشم‌گیر طراحی و اجرا بشوند، می‌تواند مخاطبی را که از هجوم و گستردگی دنیای دیجیتال دچار دلزدگی شده، تحت تأثیرات مثبت قرار دهد. تبلیغات چاپی دارای ۳ زیرمجموعه است:

تبلیغات تناوبی

وقتی تبلیغات در نشریاتی با تاریخ انتشار مشخص منتشر می‌شود، یعنی در قالب روزنامه، ماهنامه و… به آن تبلیغات تناوبی گفته می‌شود. برای سال‌های متمادی این روش، یکی از مهم‌ترین انواع روش های تبلیغات بود و به‌واسطه‌ی آن میلیون‌ها مخاطب تصویر تبلیغ چاپی را در پشت مجله یا در صفحات میانی آن شاهد بودند.

بروشورها، برگ‌نامه‌ها و تبلیغات در نقطه‌ی فروش

این نوع از تبلیغات که در قالب برگه‌های تبلیغاتی، بروشورها و… منتشر می‌شوند، گاهی به شکل جداگانه و گاهی نیز در میان صفحات روزنامه‌ها و مجلات توزیع می‌شوند. این تبلیغات می‌تواند در قالب بروشورهایی شکیل و با جنس مرغوب روی پیشخوان بخش ارتباط با مشتری و… نیز قرار بگیرد. در این صورت عمر طولانی‌تری نسبت به برگه‌های کاغذی که در خیابان‌ها توزیع می‌شوند، خواهند داشت. نکته دیگر این است که این نوع آگهی‌ها نسبت به تبلیغات چاپی، امکان ارائه اطلاعات بیشتری را در قالب تبلیغات فراهم می‌کند.

 

آگهی  محیطی

هر گونه تبلیغات که مخاطب در بیرون از منزل خود با آن روبه‌رو بشود، در زمره‌ی تبلیغات محیطی قرار می‌گیرد. انواع تبلیغات محیطی مانند بیلبوردها، تبلیغات روی اتوبوس‌ها (بیلبورد متحرک )و… در این دسته‌بندی قرار می‌گیرد. حتی تلویزیون‌ها و صفحات نمایشگری که در میدان‌های بزرگ نصب می‌شوند و به ارائه‌ی تبلیغات می‌پردازند نیز در این دسته جای می‌گیرد.

تبلیغات پستی مستقیم

هر دو روش از انواع روش‌های تبلیغات که در بالا عنوان شد، می توانند در دسته‌ی این تبلیغات پستی مستقیم قرار بگیرند. در واقع، در این روش، محتوای تبلیغاتی برای مخاطبان از طریق پست فرستاده می‌شود.

این روش نیز می‌تواند بسیار خوب و مؤثر واقع بشود، البته تا جایی که مورد سواستفاده‌ی آژانس‌های بازاریابی قرار نگیرد. اگر در این روش، از تکنیک‌های خلاقانه و جذاب استفاده شود، تأثیر خوبی بر مخاطب خواهد داشت و او را بیشتر با برند و محصول و… آمیخته خواهد کرد.

(بی شک این روش بیشترین کارایی را دارد اگر بتوان به بهترین شکل آن را برنامه ریزی کرد .)

Comments are closed.