ابعاد گوناگون بازاریابی

Home  /  مطالب عمومی  /  ابعاد گوناگون بازاریابی

 

بازاریابی  دارای ابعاد و حالت های مختلفی است که بسته به هر وضعیتی که یک مجموعه تجاری در آن قرار می گیرد یکی از آن بعدها مهمتر می شود و البته کارساز تر از بقیه می تواند مجموعه را جلو ببرد . البته اگر بتوان همه ابعاد را به صورت جدی و برنامه ریزی شده به کار گرفت بی شک مجموعه ای بی نظیر را شاهد خواهیم بود ولی در هر صورت در هر وضعیت و شرایط بازار یکی از ابعاد بازاریابی مهمتر از بقیه خواهد بود .

ابعادی مانند :

  1. بازارگرایی : مجموعه ما با گرایش یه یادگیری از بازار و شرایط و ویژگی های آن ، بهتر می تواند خود را با شرایط وفق دهد .
  2. بازارشناسی یعنی شناخت محیط بازار و هر آنچه در این محیط ممکن است بر ما اثر بگذارد( قوانین دولتی ، اقتصاد ، فرهگ ، مذهب ، طبقات اجتماعی ،تکنولوژی و رقبا )
  3. بازاریابی : یعنی یافتن بازاری مناسب برای کالاها و خدمات ما 
  4. بازارسازی ( تمرکز امروزه بشر از حد رفع نیاز ها بالاتر رفته .یعنی باید در مشتری ایجاد نیاز کنیم و با این کار بازاری جدید بسازیم +البته می توان بدون ایجاد بازاری جدید و فقط با تغییر مکان جغرافیایی به فروش محصولات فعلی پرداخت )
  5. بازارگرمی : در دنیای مارکتینگ امروزی باید با ایجاد تقاضا برای محصولات و البته حفظ آن تقاضا برای محصولات کسب و کار را حفظ کرد . لازمه این مهم چیزی نیست الا بازارگرمی برای محصولات
  6. بازارگردی : برای آنکه بتوان نیازهای بشر را شناخت . و البته قدرت رقبا و همسایگان را درک کرد باید هر از گاهی به گردش و تفحص در محیط بازارها رفت .
  7. بازارسنجی : با سنجش محیط بازار و البته نیازهای آن بهتر می توان برای حال و آینده برنامه ریزی کرد .
  8. بازارداری : یعنی حفظ مشتریان فعلی و تولیدات مشتری پسند .
  9. بازارگردانی : باید تولیداتی را روانه بازار کرد که بتوان به عنوان هدایتگر بازار عمل کرد و به نوعی ما رهبر بی چون و چرای بازار باشیم .

در واقع یک مجموعه که در بازار فعالیت دارد باید بتواند به نحو احسنت کسب و کارش را مدیریت کند. و از جهتی باید تا جای ممکن در انتخاب نیروهایش وسواس به خرج دهد. زیرا یک مجموعه کارا و کاردان می تواند تمامی مشکلات و شرایط را به خوبی تشخیص دهد و در زمان مناسب و با توجه به وضعیت پیش آمده پاسخ دهد . پس اینکه در هر مجموعه فقط یک بخش به نام بازاریابی قرار داشته باشد. به تنهایی نمی تواند پیشرفت مجموعه تجاری را تضمین کند .لازمه یک حرکت مستمر و پویا این است که تمامی مجموعه در زمینه بازار به درک قابل قبولی رسیده باشند چون بی شک هیچ فردی نمی تواند به تنهایی تمامی شرایط را درک و حل و فصل کند .

 

Comments are closed.